Βαριέται να διαβάσει; Υπάρχει λύση

agori-barietai-na-diabasei

 

Υπάρχουν φορές που ακόμα και ο πιο επιμελής μαθητής βαριέται να διαβάσει. Οι λόγοι είναι πολλοί: μονοτονία, κούραση, έλλειψη κινήτρων και άλλα.

Μπορείτε όμως, ως γονέας, να βοηθήσετε το δικό σας παιδί με αυτές τις δυσκολίες; Φυσικά.

Τα κίνητρα που έχει ένας μαθητής για το διάβασμα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

  1. Εσωτερικά, όπως για παράδειγμα οι στόχοι του ή η ικανοποίηση που δέχεται από την προσωπική του βελτίωση.
  2. Εξωτερικά, όπως οι βαθμοί και οι επιβραβεύσεις.

Αν τα συγκρίνουμε, η σημαντικότερη κατηγορία είναι προφανώς τα εσωτερικά κίνητρα. Ρεαλιστικά όμως, για έναν μαθητή θα πρέπει πάντα να υπάρχει κάποιος συνδυασμός από εσωτερικά αλλά και εξωτερικά κίνητρα.

Για να βοηθήσετε λοιπόν το παιδί σας ώστε να μην βαριέται το διάβασμα, θα πρέπει να καλύψετε και τις δύο κατηγορίες. Η βασική ερώτηση είναι η εξής: έχει περισσότερη ανάγκη από “εσωτερική” ή “εξωτερική” κινητοποίηση;

Αν για παράδειγμα πρέπει να λύσει υπερβολικά εύκολες ασκήσεις Φυσικής και Μαθηματικών, τότε μικρές εξωτερικές επιβραβεύσεις μπορούν να λειτουργήσουν σαν κίνητρα για να “βγει” η δουλειά.

Αν αντίθετα πρόκειται για ασκήσεις ή ερωτήσεις που απαιτούν δημιουργική σκέψη, τότε θα πρέπει να τον βοηθήσετε να θυμηθεί τα εσωτερικά του κίνητρα και το νόημα σε αυτό που κάνει.

Δείτε λοιπόν πέντε τρόπους με τους οποίους μπορεί το παιδί σας να “ζωντανέψει” το διάβασμά του όταν βαριέται:

  1. Να θυμηθεί το “γιατί”. Ποιοι είναι οι στόχοι του σχετικά με τις σπουδές και την καριέρα του; Πώς συνδέονται με τις σχολικές του επιδόσεις; Απαντώντας σε αυτά τα ερωτήματα, θα θυμηθεί τη σημασία του διαβάσματος που μπορεί πριν να του φαινόταν “βαρετό”.
  2. Ακόμα και αν κάνει κάτι εύκολο, να βελτιώνει παράλληλα άλλες ικανότητες του. Για παράδειγμα, ακόμα και αν οι ασκήσεις που έχει για το σπίτι φαίνονται υπερβολικά εύκολες και βαρετές, μπορεί να τις αξιοποιήσει σαν εξάσκηση για να κάνει πιο γρήγορους υπολογισμούς ή για να βελτιώσει την γλώσσα που χρησιμοποιεί και την εμφάνιση του γραπτού του. Πάντα υπάρχει κάποια λεπτομέρεια που χρειάζεται βελτίωση.
  3. Να το κάνει πιο παιχνιδιάρικο, βάζοντας κατάλληλη μουσική για να διαβάζει τις μονότονες ασκήσεις με περισσότερο κέφι.
  4. Να σπάσει τις μεγάλες του υποχρεώσεις σε μικρότερα κομμάτια. Μπορεί για παράδειγμα 10 ασκήσεις για το σπίτι να φαίνονται πολλές και να δυσκολεύεται να ξεκινήσει, αλλά θα του είναι πιο εύκολο αν λύνει 2 τη φορά προτού κάνει διάλειμμα.
  5. Να χαίρεται τις μικρές του νίκες. Δεν χρειάζεται να περιμένει τα μεγάλα αποτελέσματα για να νιώθει ικανοποίηση. Με το να προσέχει τις μικρές του επιτυχίες θα χτίζει θετική ορμή, και θα διαβάζει ευκολότερα χωρίς να “βαριέται”.

 

Χρειάζεστε βοήθεια; Επικοινωνήστε μαζί μου.

 

efhbos-barietai-na-diabasei

 

 

Τι να κανετε

Αν το παιδί σας νιώθει ότι βαριέται να διαβάσει, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε καθώς αυτό είναι απόλυτα φυσικό. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το διάβασμα είναι βαρετό απαραίτητα. Με το να εστιάζει στους στόχους, τις ικανότητες και τις μικρές του νίκες, το παιδί σας μπορεί να διατηρεί το ενδιαφέρον του στο διάβασμα και την βελτίωσή του.

Συζητήστε λοιπόν μαζί του τις παραπάνω ιδέες για να δυναμώσετε τόσο τα εσωτερικά όσο και τα εξωτερικά κίνητρα του, και να το βοηθήσετε να διαβάζει πιο αποτελεσματικά.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Σας προτείνω το βιβλίο Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us του Daniel H. Pink.

 

Αν εισαι μαθητης

Σίγουρα θα έχεις υποχρεώσεις για το σχολείο που θα σου φαίνονται βαρετές. Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν για να τις “ζωντανέψεις”; Μπορείς να χρησιμοποιήσεις τις παραπάνω ιδέες, αλλά και άλλους παρόμοιους τρόπους που ίσως σκεφτείς.

Πρόσεξε μόνο μία σημαντική λεπτομέρεια: αν χρησιμοποιήσεις εξωτερικές επιβραβεύσεις για τις βαρετές ασκήσεις και ερωτήσεις, προσπάθησε να μην τις χρησιμοποιείς εκτός του διαβάσματος.

Αν για παράδειγμα ακούς μουσική όταν διαβάζεις, κράτα τη συγκεκριμένη μουσική μόνο για τότε. Σύντομα θα δεις ότι θα αρχίσεις να συνδέεις την επιβράβευση με το διάβασμα, και αυτό θα γίνεται από μόνο του πιο ενδιαφέρον.

 

Χρειάζεστε καθηγητή; Επικοινωνήστε μαζί μου.