Χόμπι: Πώς βοηθούν τους μαθητές;

Είναι σημαντικές οι εξωσχολικές δραστηριότητες για τους μαθητές;

Τι κερδίζουν όσοι έχουν χόμπι εκτός σχολείου;

Ξανά και ξανά, έρευνες των τελευταίων δεκαετιών έχουν δείξει πως οι μαθητές που ασχολούνται σε σταθερή βάση με εξωσχολικές δραστηριότητες τείνουν να έχουν καλύτερους βαθμούς και μεγαλύτερη επιτυχία στις σπουδές τους. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Οι εξωσχολικές δραστηριότητες έχουν 4 βασικά οφέλη τα οποία βοηθούν στις σχολικές επιδόσεις των μαθητών:

1) Στρες. Ακόμα και για τους “άριστους” μαθητές, η σχολική ζωή περιλαμβάνει συχνή πίεση και χρόνιο άγχος. Το στρες που προκύπτει από την έλλειψη χρόνου, τα διαγωνίσματα και τις πανελλήνιες είναι ικανό να τους “μπλοκάρει” και να σαμποτάρει το διάβασμά τους.

Ανεξάρτητα από το είδος του χόμπι, οι μαθητές μπορούν χάρη σε αυτό να αλλάζουν ρυθμούς και να ηρεμούν για λίγη ώρα.

2) Καθοδήγηση. Με το να συμμετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να ακολουθήσουν τις οδηγίες ενός έμπειρου εκπαιδευτή.

Με αυτό τον τρόπο, αξίες πολύτιμες για το διάβασμα όπως η επιμονή και η εμπιστοσύνη στην προσωπική βελτίωση μπορούν να ενισχυθούν ακόμα και έξω από το σχολικό ή οικογενειακό περιβάλλον.

3) Δυσκολία. Τα χόμπι δεν είναι απαραίτητα εύκολα. Με το να εξασκείται λοιπόν ο μαθητής σε κάτι το οποίο τον ενδιαφέρει αλλά και τον δυσκολεύει ταυτόχρονα, σταδιακά μαθαίνει να αναγνωρίζει την αξία της προσπάθειας αλλά και της αυτοβελτίωσης. Θυμηθείτε ότι, πέρα από το ταλέντο, η συνεχής προσπάθεια είναι το σημαντικότερο για την βελτίωση στη Φυσική και τα Μαθηματικά.

4) Υπομονή. Εν τέλει, το σημαντικότερο για τις εξωσχολικές δραστηριότητες είναι η στάση που έχει ο μαθητής απέναντι τους.

Ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα σίγουρα θα προκύψουν κάποια αρνητικά συναισθήματα. Μπορεί δηλαδή να δυσκολευτεί σε κάποια φάση, να νιώσει πίεση από τον εκπαιδευτή του ή απλά να αρχίσει να βαριέται.

Αυτό είναι το σημείο όπου οι περισσότεροι σταματούν. Πώς γίνεται όμως να εξελιχθούν αν τα παρατάνε τόσο εύκολα;

Το πιο σημαντικό λοιπόν είναι να επιμένει ο μαθητής στην εξωσχολική του δραστηριότητα ακόμα και όταν νιώθει δυσαρέσκεια. Με αυτό τον τρόπο καλλιεργεί υπομονή και αυτοέλεγχο.

 Ποια είναι η σημασία των παραπάνω για τη Φυσική και τα Μαθηματικά; Τα μαθήματα των Θετικών Επιστημών είναι ιδιαίτερα δύσκολα, και η ικανοποίηση για τον μαθητή συνήθως έρχεται όταν είναι πλέον ικανός, ύστερα δηλαδή από ώρες προετοιμασίας και προσπάθειας.

Χρειάζεται να μπορεί να επιμένει χωρίς να τα παρατά, αλλά και να μπορεί να διαχειρίζεται τα αρνητικά συναισθήματα που δυστυχώς προκύπτουν από την πίεση της σχολικής ζωής. Για όλα αυτά, αξίζει να επενδύσει σε κάποια εξωσχολική δραστηριότητα.

 

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ

Αν δεν έχει το παιδί σας κάποιο χόμπι, αναζητήστε με βάση τα παραπάνω κριτήρια τις επιλογές που υπάρχουν στη γειτονιά σας, και συζητήστε μαζί του ώστε να βρείτε κάτι που του φαίνεται ενδιαφέρον.

Ιδανικά, μετά από μια αρχική δοκιμαστική περίοδο, θα πρέπει να δεσμευτεί από νωρίς να μην τα παρατήσει όταν τα βρει “σκούρα”. Ας δοκιμάσει για έναν ολόκληρο χρόνο, και ας αποφασίσει στο τέλος αν θα θέλει να συνεχίσει.

Πιο συγκεκριμένες ιδέες για χόμπι και εξωσχολικές δραστηριότητες θα βρείτε στο επόμενο άρθρο.

Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Σας προτείνω το βιβλίο Grit της Angela Duckworth.

 

ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ

Ποια εξωσχολική δραστηριότητα ή χόμπι θα ήθελες να δοκιμάσεις; Μάζεψε διάφορες επιλογές, και συζήτησε τες με τους γονείς σου.

Πιθανό να σκεφτείς ότι δεν έχεις χρόνο. Πόση ώρα όμως ξοδεύεις καθημερινά παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια, ή χαζεύοντας στο internet; Σίγουρα μπορείς να βρεις χρόνο για κάποιο χόμπι, έστω μία φορά την εβδομάδα.

Previous
Previous

4 Τρόποι για να σιγουρευτείτε ότι έχει καταλάβει

Next
Next

4 Βασικές συνήθειες για καλύτερο διάβασμα