Πως φτιαχνουμε ενα προγραμμα διαβασματος για τις γιορτες
Συχνά, γονείς και μαθητές μου ζητούν να τους σχεδιάσω ένα πρόγραμμα διαβάσματος για τις γιορτές. Τόσο οι διακοπές των Χριστουγέννων, όσο και το Πάσχα αφήνουν αρκετό ελεύθερο χρόνο στα παιδιά, επομένως είναι λογικό πολλοί να αναζητούν τρόπους να αξιοποιήσουν ένα μέρος του ώστε να επιστρέψουν στο σχολείο έχοντας καλύψει κάποια κενά.
Ωστόσο, το πρόγραμμα διαβάσματος είναι κάτι που σχεδιάζουμε με βάση τους στόχους που έχουμε, τις απορίες που έχουμε μαζέψει, και τα σημεία όπου έχουμε εντοπίσει ότι υστερούμε. Επομένως, δεν είναι κάτι που μπορεί να σχεδιάσει κάποιος άλλος για εμάς.
Αυτό λοιπόν που προτείνω στις οικογένειες που με ρωτούν είναι να ακολουθήσουν τις παρακάτω οδηγίες, για να φτιάξουν ένα πρόγραμμα διαβάσματος προσαρμοσμένο στις δικές τους ανάγκες:
1) Αρχικά, το παιδί σας πρέπει να κάνει μία καταγραφή των σελίδων της θεωρίας (ή των σημειώσεων – φυλλαδίων) που έχει καλύψει μέχρι εκείνη τη στιγμή στο σχολείο. Πρέπει να μετρήσει πόσες είναι, και να οργανώσει το χρόνο του ώστε να κάνει μία βασική επανάληψη της θεωρίας μέσα στις πρώτες 2-3 ημέρες. Αν μπορεί να το κάνει και γρηγορότερα, ακόμα καλύτερα.
2) Καθώς το παιδί σας διαβάζει ξανά τη θεωρία, να σημειώνει σε ένα χαρτί τα σημεία που το δυσκολεύουν, ή που πιστεύει ότι χρειάζεται εξάσκηση. Έτσι, στο τέλος θα έχει μία πλήρη εικόνα όσων θέλει να καλύψει.
3) Στη συνέχεια, πρέπει να φτιάξει μία λίστα με τις ασκήσεις που έχει λύσει στο μάθημα ή στο σπίτι, και να βάλει αστερίσκους δίπλα από όσες το δυσκολεύουν ή γνωρίζει ότι είναι «SOS».
4) Έπειτα, ας υπολογίσει το χρόνο που του μένει στις γιορτές για διάβασμα, και ας φτιάξει τη σειρά με την οποία θα μελετήσει τις ασκήσεις. Προτεραιότητα έχουν οι βασικές ασκήσεις του βιβλίου, μετά όσες επιπλέον έχουν κάνει και εκείνες που είναι SOS.
Προσοχή! Μελέτη σημαίνει εξάσκηση, δηλαδή πρέπει να τις λύνουμε και μετά να ελέγχουμε τα αποτελέσματα και τη μεθοδολογία μας. Δεν τις διαβάζουμε απλά, γιατί έτσι χάνουμε το χρόνο μας χωρίς να βελτιωνόμαστε ουσιαστικά.
5) Τώρα που έχει φτιάξει ένα αρχικό σχέδιο, πρέπει να ξεκινήσει να λύνει τις ασκήσεις με βάση τη λίστα που έφτιαξε. Αν κάποια πράγματα του έρχονται πιο εύκολα απ’ ότι περίμενε, μπορεί να προχωρήσει και πιο γρήγορα. Αν όμως οι ασκήσεις το δυσκολεύουν περισσότερο, μπορεί να αλλάξει το πλάνο του και να ασχοληθεί πιο πολύ με τα “δύσκολα”. Το αρχικό σχέδιο διαβάσματος συχνά αποκλίνει από τις πραγματικές ανάγκες μας. Συνεπώς, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να το προσαρμόσουμε στα νέα δεδομένα.
6) Στο τέλος, αφού έχει λύσει όσες περισσότερες ασκήσεις μπόρεσε, ας ρίξει μία τελευταία γρήγορη ματιά σε όσες το δυσκόλεψαν, για να δει αν θυμάται τι έκανε λάθος και πώς το διόρθωσε.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Για να ακολουθήσει αποτελεσματικά το πρόγραμμα διαβάσματος του για τις γιορτές, το παιδί σας θα πρέπει να νιώθει ότι είναι «δικό του». Με άλλα λόγια, θα πρέπει να συμμετέχει και το ίδιο στο σχεδιασμό του.
Επομένως, συζητήστε τα παραπάνω βήματα μαζί του, και προσπαθήστε να σχεδιάσετε μαζί ένα πρόγραμμα διαβάσματος που να του αφήνει και αρκετό χρόνο για ξεκούραση.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Δοκίμασε να ακολουθήσεις το παραπάνω πρόγραμμα διαβάσματος, ώστε να αξιοποιήσεις όσο το δυνατόν καλύτερα το χρόνο που έχεις στις γιορτές. Εργάσου νωρίς και αποτελεσματικά, και έτσι θα μπορείς να βελτιώνεσαι αλλά και να έχεις ελεύθερο χρόνο για να είσαι με την οικογένεια και τους φίλους σου.
Καλό διάβασμα, και καλές γιορτές!