Πώς να αξιοποιείς σωστά τον καθηγητή σου
Όπως ξέρεις, ο σωστός καθηγητής μπορεί να σε βοηθήσει αφάνταστα. Θα σου δείχνει τους κατάλληλους στόχους για το διάβασμά σου, θα σε κρατά συγκεντρωμένο, θα σου εξηγεί τα λάθη που κάνεις, και θα σε σπρώχνει για να βελτιώνεσαι κάθε μέρα.
Σε κάθε περίπτωση όμως, χρειάζεται όμως και η δική σου συμμετοχή! Οι περισσότεροι μαθητές απλά περιμένουν να περάσει η ώρα για να τελειώσει το μάθημα και δεν αξιοποιούν σωστά τους καθηγητές τους.
Μην πέφτεις και εσύ σε αυτή την παγίδα! Μπορεί το μάθημα να σου φαίνεται κουραστικό, αλλά μη χάνεις πολύτιμες ευκαιρίες για να βελτιωθείς.
Υπάρχει μια τεχνική που ειδικά στη Φυσική, τη Χημεία, και τα Μαθηματικά, θα σου φανεί χρήσιμη για να λύνεις ασκήσεις.
Σύμφωνα με τα βήματα του Στοχευμένου Διαβάσματος, οι κορυφαίοι μαθητές διαρκώς σπρώχνουν τον εαυτό τους να διαβάζουν ασκήσεις και ερωτήσεις που τους δυσκολεύουν.
Άλλωστε, όλοι μαθαίνουμε καλύτερα όταν χρειάζεται να προσπαθήσουμε περισσότερο για να βρούμε την απάντηση. Όσο πιο λίγο δυσκολευόμαστε, τόσο πιο λίγο μαθαίνουμε.
Θυμήσου την τελευταία φορά που λύσατε κάποια άσκηση παρέα με τον καθηγητή σου. Ποιος δούλεψε περισσότερο, εσύ ή ο καθηγητής; Αν ήταν νέα άσκηση, μπορεί να χρειάστηκε να σου εξηγήσει εκείνος τα βήματα. Αν όμως ήταν κάποια που έχεις ξαναδεί, τότε θα έπρεπε να την είχες λύσει σχεδόν μόνος σου.
Να τι κάνουν οι περισσότεροι μαθητές:
Βλέπουν την λύση από τον καθηγητή τους ή το βιβλίο. Μετά ξεκινούν να λύσουν κάποια παρόμοια, αλλά με την παραμικρή δυσκολία ρωτάνε πάλι τον καθηγητή. Αυτό επαναλαμβάνεται σε όλο το μάθημα, και όταν στο τέλος ο καθηγητής ρωτήσει αν υπάρχουν απορίες, ο μαθητής απαντά ένα σίγουρο “όχι”. Στην πραγματικότητα όμως έχει κενά.
Επειδή δεν χρειάστηκε να προσπαθήσει και πολύ, δεν έμαθε σωστά τα βήματα, και όταν ξαναδεί κάποια παρόμοια άσκηση δεν θα μπορεί να την λύσει!
Για να αποφύγουμε αυτή την παγίδα, στα μαθήματά μου συχνά ακολουθώ τα παρακάτω βήματα:
“Μόνος μου”: Λύνω μια άσκηση, εξηγώντας όλα τα βήματα και το σκεπτικό αναλυτικά, ώστε να την καταλάβει ο μαθητής.
“Μαζί”: Λύνουμε μία παρόμοια άσκηση παρέα με τον μαθητή. Μπορεί να την λύνω κυρίως εγώ και ο μαθητής να βοηθάει, ή να την λύνει κυρίως εκείνος και εγώ να τον διορθώνω.
“Μόνος σου”: Ο μαθητής λύνει μια άσκηση ίδιου τύπου, χωρίς τη βοήθεια μου.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ
Κάθε φορά που ο καθηγητής σου εξηγεί νέες ασκήσεις, προσπάθησε να φτάνεις στο “Μόνος σου” όσο πιο γρήγορα μπορείς. Μπορεί να μην σου έρχονται ιδέες ή να μην θυμάσαι τύπους, αλλά προσπάθησε να μην βασίζεσαι στην βοήθεια του καθηγητή σου παρά μόνο όταν είναι τελείως απαραίτητη.
Με αυτό τον τρόπο, θα εξασκείσαι στο να θυμάσαι και να καταλαβαίνεις περισσότερα, και ο καθηγητής θα σε βοηθά μόνο εκεί όπου τον χρειάζεσαι πραγματικά.
ΑΝ ΕΙΣΤΕ ΓΟΝΕΑΣ
Αν δίνετε εσείς επιπλέον ασκήσεις στο παιδί σας για εξάσκηση, οργανώστε τες ανά είδος, και ακολουθήστε τα παραπάνω τρία βήματα. Εδώ θα σας φανούν χρήσιμα τα περισσότερα σχολικά βοηθήματα.
Αν κάποιος καθηγητής βοηθά το παιδί σας, συζητήστε μαζί του τις παραπάνω ιδέες ώστε να βρείτε την καλύτερη μέθοδο.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Ένα απο τα καλύτερα βιβλία σε αυτό το θέμα είναι το Make It Stick των Peter C. Brown, Henry L. Roediger III και Mark A. McDaniel.