Πώς να θέτει σωστούς στόχους για το διάβασμα
Η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά είναι τεράστιες επιστήμες. Ακόμα και αν το πιαδί σας ασχολείται μόνο με μικρά κομμάτια τους, την ύλη δηλαδή που έχει στο σχολείο, οι ερωτήσεις και ασκήσεις που μπορεί να διαβάσει είναι άπειρες.
Τα σχολικά βιβλία είναι πολύ χρήσιμα, αλλά από ένα σημείο και έπειτα απλά δε φτάνουν. Αν το παιδί σας θέλει να γίνει καλύτερο, θα πρέπει να διαβάσει έξτρα υλικό, από σχολικά βοηθήματα ή online.
Δεν είναι λοιπόν καθόλου τυχαίο ότι οι περισσότεροι μαθητές μου ξεκινούν τελείως χαμένοι μέσα στις ασκήσεις που θα μπορούσαν να μελετήσουν!
Γι’ αυτό, θα σας δείξω τον βασικό τρόπο σκέψης που εξηγώ στους μαθητές μου για να θέτουν σωστούς στόχους. Χρησιμοποιήστε τον και εσείς παρέα με το παιδί σας.
1) Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά των σωστών στόχων;
Είναι ρεαλιστικοί. Δεν μπορεί ο μαθητής να περιμένει να λύνει κατευθείαν τις πιο δύσκολες ασκήσεις. Θα πρέπει να ξεκινά από τα θέματα που είναι πιο κοντά στο επίπεδό του, και να θέτει νέους στόχους όταν βελτιώνεται.
Είναι μετρήσιμοι. Δεν αρκεί να θέλει το παιδί σας να “είναι καλό στη Φυσική”. Πόσο καλό; Πόσο θα ήθελε να γράφει; Ποιες ασκήσεις θέλει να ξέρει όταν θα έρθει η ώρα του διαγωνίσματος; Οι στόχοι του θα πρέπει να καταλήγουν σε κάτι που να μπορεί να μετρήσει, ώστε να βλέπει την πρόοδό του.
Έχουν νόημα. Γιατί θέλει να βελτιωθεί το παιδί σας στη Φυσική ή τα Μαθηματικά; Επειδή του το είπε κάποιος, ή επειδή είναι απαραίτητο για να μπει στη σχολή που το ενδιαφέρει;
Ξεκινούν από νωρίς. Όσο πιο νωρίς θέσει ο μαθητής τους στόχους του και ξεκινήσει να τους κυνηγά, τόσο πιο γρήγορα θα δει αποτελέσματα. Ας μην σπαταλά το χρόνο του!
2) Τι σημαίνει αυτό για το παιδί σας;
Απαραίτητες ικανότητες. Δεν αρκεί να έχει “διαβάσει” τις σελίδες που είναι μέσα στην ύλη. Σε κάθε μάθημα Φυσικής, Χημείας ή Μαθηματικών αντιμετωπίζει νέες ασκήσεις και προβλήματα. Ποιες αδυναμίες του πρέπει να έχει βελτιώσει, για να πετύχει τους στόχους που έχει θέσει;
Τρόποι αξιολόγησης. Πώς θα καταλάβει ότι είναι έτοιμο; Σε μαθήματα θετικών επιστημών, συνήθως θα πρέπει να εντοπίσει τις βασικές κατηγορίες ασκήσεων – ερωτήσεων, και να διαλέξει τις πιο σημαντικές από αυτές. Θα έχει ολοκληρώσει το διάβασμά του, μόνο οταν θα μπορεί να τις λύνει με άνεση.
Καθημερινές πράξεις. Τελικά, τι είναι αυτό που θα πρέπει να κάνει κάθε μέρα για να χτίσει τις απαραίτητες ικανότητες και να πετύχει τα αποτελέσματα που θέλει; Πότε θα διαβάζει; Πόση ώρα; Με ποιες τεχνικές;
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Βοηθήστε το παιδί σας να σκεφτεί με βάση τα παραπάνω, και να οργανωθεί σωστά. Θα χρειαστεί να ξεκαθαρίσει τους στόχους που θέλει να πετύχει, και να οργανώσει αντίστοιχα το καθημερινό του διάβασμα.
Με αυτό τον τρόπο, θα αρχίσει να βλέπει το νόημα σε αυτά που κάνει και θα διαβάζει πιο συγκεντρωμένα και υπομονετικά.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Είτε ξεκινάς ένα νέο μάθημα, είτε θέλεις να διορθώσεις τους στόχους που έχεις βάλει για αυτά που ήδη διαβάζεις, τώρα έχεις μια καλύτερη εικόνα για το τι πρέπει να κάνεις. Χρησιμοποίησε λοιπόν τον παραπάνω τρόπο σκέψης, και θα τα πας πολύ καλύτερα.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Σας προτείνω το βιβλίο Peak του Anders Ericsson.