Διαβάζει καλύτερα όταν μπερδεύεται
Γράφει διαγώνισμα. Έχει κάνει επανάληψη στην ύλη, έχει εξασκηθεί στις ασκήσεις του βιβλίου, και πιστεύει ότι είναι έτοιμος. Όταν όμως έρχεται η ώρα του τεστ, κοιτάζει τα θέματα και δεν ξέρει πώς να ξεκινήσει.
Πόσες φορές έχει συμβεί αυτό στο παιδί σας; Παρατηρώντας τους μαθητές μου, θα έλεγα ότι είναι ένα αρκετά συχνό φαινόμενο.
Και αυτό γιατί δεν αρκεί ο μαθητής να έχει απλά μάθει τις μεθόδους και τις στρατηγικές επίλυσης των ασκήσεων. Στα διαγωνίσματα εξετάζεται σε όλα ταυτόχρονα, και θα πρέπει να μπορεί να εντοπίζει τη μέθοδο που ταιριάζει στο κάθε πρόβλημα, προτού την χρησιμοποιήσει.
Δυστυχώς ο τρόπος που έχουν μάθει να μελετούν οι μαθητές, δε βοηθά ιδιαίτερα. Αν λύνουν δηλαδή τον ίδιο τύπο άσκησης ξανά και ξανά, θα νιώθουν ότι τα ξέρουν αλλά στην πράξη θα εξακολουθούν να μπερδεύονται.
Η λύση είναι η εξής:
Καλύτερα το παιδί σας να “μπλέκει” ασκήσεις διαφορετικού τύπου μεταξύ τους. Στην αρχή μπορεί να νιώσει ότι μπλέκεται και ότι δυσκολεύεται περισσότερο. Με τον καιρό όμως θα εντοπίζει πιο εύκολα την σωστή μέθοδο για το κάθε πρόβλημα.
Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά υπολογίζουμε τον όγκο διαφόρων στερεών. Ερευνητές έχουν δείξει πως όταν οι μαθητές εξασκούνται σε όλα τα είδη στερεών ταυτόχρονα, μαθαίνουν πολύ καλύτερα από ότι όταν τα μελετούν ένα – ένα ξεχωριστά. Στο τέλος του τριμήνου, θυμούνται τις μαθηματικές σχέσεις πιο εύκολα, και είναι πιο ικανοί στο να λύνουν τα προβλήματα.
Μόλις λοιπόν το παιδί σας νιώσει ότι γίνεται “καλό” σε κάποιο είδος άσκησης, θυμίστε του να αλλάξει είδος άσκησης ώστε να μπερδευτεί και να μάθει καλύτερα.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Το να διαβάζει ο μαθητής κάθε είδος άσκησης ξεχωριστά φαίνεται εύκολο και ξεκούραστο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο άλλωστε που αυτόματα αποφεύγει οτιδήποτε τον μπερδεύει.
Όταν βλέπετε λοιπόν το παιδί σας να διαβάζει με αυτόν τον τρόπο, προσπαθήστε να το κατευθύνετε προς την πιο αποτελεσματική λύση. Εξηγήστε του ότι μπορεί αρχικά να δυσκολεύεται, αλλά αυτή ακριβώς η δυσκολία είναι απαραίτητη για να εξελίξει τις ικανότητές του.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Σας προτείνω το βιβλίο Make It Stick των Peter C. Brown, Henry L. Roediger III και Mark A. McDaniel.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Ξεκίνα με την πρώτη μέθοδο ή με τον πρώτο τύπο ασκήσεων του κεφαλαίου, και εξασκήσου μέχρι να φτάσεις σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο. Τότε άρχισε να μελετάς ασκήσεις της επόμενης μεθόδου, επιστρέφοντας όμως συχνά και στην προηγούμενη.
Συνέχισε με αυτή τη λογική, και στο τέλος θα έχεις πολλά διαφορετικά είδη ασκήσεων για να διαβάζεις παράλληλα.
Θα πρέπει όμως να θυμάσαι ότι τα περισσότερα σχολικά βιβλία είναι οργανωμένα με τον παραδοσιακό τρόπο: κάθε κεφάλαιο ξεκινά με την βασική θεωρία, και μετά οργανώνει τις ασκήσεις ανά είδος.
Τώρα που ξέρεις ποια μέθοδος είναι καλύτερη, αγνόησε την συνηθισμένη δομή των βιβλίων, και προτίμησε να ασχολείσαι με διάφορα είδη ασκήσεων ταυτόχρονα. Θα δεις πως όταν έρθει η ώρα του διαγωνίσματος, θα είσαι πολύ πιο άνετος με την ύλη, και θα μπορείς να λύνεις τις ασκήσεις πιο εύκολα.