Τα λάθη που κάνει όταν κάνει λάθη
Σε κανέναν δεν αρέσει να κάνει λάθη. Ειδικά για έναν μαθητή που διαβάζει Φυσική, Χημεία ή Μαθηματικά, τα λάθη είναι ακόμη πιο συχνά, λόγω της δυσκολίας αυτών των μαθημάτων.
Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που οι μαθητές αποφεύγουν αυτά που τους δυσκολεύουν αφού εκεί κάνουν τα περισσότερα σφάλματα.
Εδώ όμως κρύβεται η παγίδα. Οι μαθητές σίγουρα θα κάνουν λάθη μέχρι να βελτιωθούν, αφού είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας, το οποίο δεν μπορούν να αποφύγουν.
Αυτό που μπορούν όμως να κάνουν, είναι να ελέγξουν τον τρόπο που τα διαχειρίζονται. Τα αρνητικά συναισθήματα που δημιουργούνται με την αποτυχία, στην πραγματικότητα τους βοηθούν να δυναμώνουν. Αρκεί μόνο να μάθουν να τα εκμεταλλεύονται σωστά.
Όταν διαβάζει λοιπόν το παιδί σας ασκήσεις στο σπίτι, τι κάνει όταν βρίσκει λάθη; Τα σβήνει μήπως; Με αυτό τον τρόπο, το μόνο που καταφέρνει είναι να τα προσπερνάει χωρίς να μαθαίνει από αυτά.
Μία καλή εναλλακτική είναι να τα κυκλώνει με ένα κόκκινο στυλό, και έπειτα να ξαναπιάνει την άσκηση από αυτό το σημείο διορθώνοντάς τα.
Όταν τελικά την ολοκληρώσει, ας κάνει μια ανασκόπηση: Τι έκανε σωστά; Τι έκανε λάθος; Γιατί το έκανε λάθος; Τι θα πρέπει να προσέξει περισσότερο την επόμενη φορά;
Δεν πρέπει να βιάζεται λοιπόν να προχωρήσει στα επόμενα προβλήματα. Μαθαίνει πολύ καλύτερα αν αφιερώνει λίγο παραπάνω χρόνο στο να αναλύει τα λάθη του.
Με αντίστοιχη λογική πρέπει να επεξεργάζεται και τα διαγωνίσματα του. Πόσες φορές έχει κοιτάξει κατευθείαν τους βαθμούς του χωρίς να δει αυτά που έκανε λάθος; Τα αποτελέσματα κρύβουν ενδείξεις για τις ικανότητες που μπορεί να βελτιώσει, αρκεί να τις εκμεταλλεύεται.
Επιπλέον, πρέπει να προσέχει τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα λάθη των άλλων. Πολύ συχνά, η πρώτη του σκέψη είναι “εγώ δεν θα έκανα αυτό το λάθος”. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Όλοι οι μαθητές μπορεί να κάνουν λάθη στρατηγικής ή απροσεξίας. Αυτά όμως μπορούν να λειτουργήσουν ως μάθημα για τον ίδιο.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Εξηγήστε στο παιδί σας πόσο χρήσιμα μπορούν να είναι τα λάθη και πώς να τα διαχειρίζεται έτσι ώστε να μαθαίνει από αυτά.
Πολλοί καθηγητές φροντίζουν να κάνουν επίτηδες λάθος πράξεις στον πίνακα, ώστε να δείξουν στους μαθητές τους τον σωστό τρόπο για να τις εντοπίζουν και να τις διορθώνουν. Αν βοηθάτε το παιδί σας με την Φυσική ή τα Μαθηματικά, δοκιμάστε το και εσείς.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Ένα απο τα καλύτερα βιβλία σε αυτό το θέμα είναι το Peak του Anders Ericsson.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Υιοθέτησε αυτό τον τρόπο σκέψης και ξεκίνα να μαθαίνεις από τα λάθη σου χωρίς να τα αποφεύγεις.
Όλα τα λάθη (στο σπίτι ή σε διαγωνίσματα, δικά σου ή των συμμαθητών σου) μπορούν να σου δείξουν τρόπους για να βελτιωθείς. Θα πρέπει όμως να τους αναζητάς.
Και πάνω από όλα, ξέχνα τις δικαιολογίες για την αποτυχία σου. Όπως έλεγε και ο θρυλικός προπονητής μπάσκετ, Τζον Γούντεν:
Δεν είσαι αποτυχημένος παρά μόνο όταν κατηγορείς άλλους για τα λάθη σου.