6 Βήματα για την προετοιμασία της Φυσικής Α’ Γυμνασίου
Για να ξεκινήσει ένας νέος μαθητής να μελετά τη Φυσική του Γυμνασίου αποτελεσματικά, χρειάζεται να θυμάται κάποιες βασικές γνώσεις που διδάχτηκε κατά τη Φυσική και τα Μαθηματικά των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού.
Συχνά όμως, οι μαθητές που ολοκληρώνουν το Δημοτικό και ξεκινούν τις καλοκαιρινές διακοπές τους, χάνουν την επαφή με όσα έχουν μάθει. Αφήνουν τα βιβλία τους ξεχασμένα στις τσάντες, και όταν τελικά ξεκινούν τα σχολικά μαθήματα το Σεπτέμβριο, λείπουν τα θεμέλια που θα έπρεπε να έχουν χτίσει στο Δημοτικό.
Αν λοιπόν θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας ώστε να είναι έτοιμο να αποδώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του όταν ξεκινήσει το νέο εκπαιδευτικό έτος, αυτές είναι οι βασικές έννοιες τις οποίες πρέπει να κάνετε επανάληψη:
1) Μήκος & Χρόνος: Στα πρώτα δύο «Φύλλα Εργασίας» της Φυσικής της Α’ Γυμνασίου, οι μαθητές μελετούν αυτά τα δύο φυσικά μεγέθη, ενώ δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις κατάλληλες μονάδες μέτρησης, τις μετατροπές μεταξύ μονάδων μέτρησης, και τα όργανα / εργαλεία μέτρησης.
Η επανάληψή σας μπορεί να γίνει με βάση τα κεφάλαια 49 και 51 του σχολικού βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού.
2) Μάζα & Βάρος: Στο τρίτο «Φύλλο Εργασίας», οι μαθητές μελετούν τη μάζα, το βάρος, τις μονάδες μέτρησης τους, και τους τρόπους μέτρησης και υπολογισμού τους.
Συζητήστε λοιπόν την έννοια του βάρους, και τις διαφορές του από το φυσικό μέγεθος που ονομάζουμε «μάζα», με βάση την ενότητα 9 του σχολικού βιβλίου Φυσικής της Ε’ Δημοτικού. Στη συνέχεια, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να εξασκηθεί στους υπολογισμούς μάζας, με βάση το κεφάλαιο 50 του σχολικού βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού.
Προσοχή! Αυτό που το βιβλίο των Μαθηματικών απλοϊκά αναφέρει ως «βάρος», στη Φυσική αντιστοιχεί στη μάζα (αφού μετριέται σε κιλά, γραμμάρια, τόνους). Αξιοποιήστε λοιπόν τις ασκήσεις από τα Μαθηματικά, τονίζοντας όμως την διαφορά μεταξύ των δύο εννοιών.
3) Μέσος όρος – Μέση τιμή: Ειδικά στα πρώτα «Φύλλα Εργασίας» της Φυσικής της Α’ Γυμνασίου, τα πειράματα που κάνουν οι μαθητές περιλαμβάνουν οδηγίες για πολλές μετρήσεις, και για τον υπολογισμό της μέσης τιμής αυτών. Αυτή την έννοια, και τον τρόπο υπολογισμού της, οι μαθητές μπορούν να την μελετήσουν με βάση το κεφάλαιο 48 του σχολικού βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού.
4) Θερμοκρασία και Θερμότητα: Με βάση την ενότητα 5 της Φυσικής της Ε’ Δημοτικού, και την ενότητα 2 της Φυσικής της ΣΤ’ Δημοτικού, συζητήστε για τη διαφορά μεταξύ θερμοκρασίας και θερμότητας, τους τρόπους και τα όργανα μέτρησης θερμοκρασίας, τα φαινόμενα τήξης, πήξης, βρασμού, εξάτμισης και υγροποίησης, αλλά και τους τρόπους διάδοσης θερμότητας.
5) Ηλεκτρικό κύκλωμα και βραχυκύκλωμα: Εφόσον καλυφθεί όλο το σχολικό βιβλίο, στην Α’ Γυμνασίου θα συζητηθεί και το ηλεκτρικό κύκλωμα, με έμφαση τον κίνδυνο του βραχυκυκλώματος. Μπορείτε να προετοιμαστείτε γι’αυτή τη θεματολογία με βάση την ενότητα 6 του σχολικού βιβλίου Φυσικής της Ε’ Δημοτικού, και ειδικά την παράγραφο «Ηλεκτρικό ρεύμα, μία επικίνδυνη υπόθεση».
6) Ηλεκτρικός κινητήρας και ηλεκτρική γεννήτρια: Εμβαθύνοντας στις έννοιες του Ηλεκτρισμού και του Μαγνητισμού, το βιβλίο της Α’ Γυμνασίου παροτρύνει τους μαθητές να εκτελέσουν μικρά πειράματα με βάση τη λειτουργία ενός κινητήρα και μίας γεννήτριας. Ο τρόπος και η αιτία λειτουργίας ενός μαγνήτη, ενός κινητήρα και τελικά μίας γεννήτριας αναλύθηκαν στην ενότητα 9 του σχολικού βιβλίου Φυσικής της ΣΤ’ Δημοτικού, οπότε μπορείτε να κάνετε μία σύντομη επανάληψη με βάση τις αντίστοιχες σελίδες.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας, ώστε να είναι σωστά προετοιμασμένο για την Φυσική της Α’ Γυμνασίου; Ακολουθήστε τα 6 παραπάνω βήματα, και θα έχετε καλύψει όλες τις βασικές έννοιες που θα συναντήσει στη νέα σχολική χρονιά.