H σωστή προετοιμασία για τη Φυσική της Β’ Γυμνασίου
Στη Β’ Γυμνασίου, οι μαθητές ξεκινούν να εμβαθύνουν ακόμα περισσότερο στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η Φυσική ως επιστήμη. Πέρα από τα απλά «καθημερινά» πειράματα που είδαν στην Α’ Γυμνασίου, πλέον συζητούν τις λεπτομέρειες των φαινομένων που παρατηρούν γύρω τους, τους φυσικούς νόμους που έχουν αναπτυχθεί για να τα περιγράφουν, και τις μαθηματικές σχέσεις – τύπους που πρέπει να χρησιμοποιούν για να λύσουν ασκήσεις και προβλήματα.
Παρόλο που οι θεματικές ενότητες της Φυσικής της Β’ Γυμνασίου μοιάζουν με μερικές από τις αντίστοιχες της Α’, ο μαθητής πρέπει να έχει κατανοήσει καλά τα όσα έχουν συζητηθεί, για να ξεκινήσει τη νέα σχολική χρονιά δυναμικά.
Πώς μπορείτε λοιπόν να βοηθήσετε το παιδί σας, ώστε να θυμάται με σιγουριά αυτά που χρειάζεται για το νέο έτος; Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μερικές ενότητες των προηγούμενων τάξεων που καλό θα ήταν να κάνει επανάληψη ή να συζητήσετε μαζί.
1) Μήκος, χρόνος και ταχύτητα: Πρόκειται για ένα θεμελιώδες κεφάλαιο, τόσο για τη Φυσική του Γυμνασίου, όσο και για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Ξεκινήστε με μία επανάληψη – συζήτηση των φυσικών μεγεθών «μήκος» και «χρόνος», που συζητήθηκαν στα πρώτα δύο Φύλλα Εργασίας της Φυσικής της Α’ Γυμνασίου, με έμφαση τις σωστές μονάδες μέτρησης για το καθένα, και τις μετατροπές μεταξύ τους.
(Αν ο μαθητής δεν έχει κατανοήσει το σωστό τρόπο για να μετατρέπει τις μονάδες μέτρησης, δείτε το αντίστοιχο άρθρο προετοιμασίας για τη Φυσική της Α’ Γυμνασίου.)
Στη συνέχεια, μπορείτε να συζητήσετε σχετικά με την έννοια της ταχύτητας, με βάση την παράγραφο «Ταχύτητα» της ενότητας 9 του σχολικού βιβλίου Φυσικής της Ε’ Δημοτικού. Η θεωρία παρουσιάζεται εκεί σαφώς πιο απλοϊκά απ’ ότι θα αναλυθεί στην Β’ Γυμνασίου, αλλά μπορεί να λειτουργήσει ως καλή προετοιμασία.
2) Δυνάμεις: Παραμένοντας στην ενότητα 9 της Φυσικής της Ε’ Δημοτικού, μπορείτε να κάνετε μία επανάληψη σχετικά με τις δυνάμεις με βάση τις παραγράφους «Δύναμη» και «Τριβή». Η συζήτηση σας μπορεί να γίνει ακόμα πιο εξειδικευμένη, αξιοποιώντας όσα έμαθε σχετικά με τα ελατήρια και τη συμπεριφορά τους στο Φύλλο Εργασίας 3 της Α’ Γυμνασίου.
3) Πίεση: Και πάλι, μπορείτε να αξιοποιήσετε την παράγραφο «Πίεση» από την ενότητα 9 της Φυσικής της Ε’ Δημοτικού ως εισαγωγή στις έννοιες που θα μελετηθούν στη Β’ Γυμνασίου. Επιπλέον, στο εργαστήριο της Φυσικής της Α’ Γυμνασίου οι μαθητές συχνά πραγματοποιούν και πειράματα μέτρησης όγκου και πυκνότητας. Εφόσον έχετε κρατήσει τα σχετικά φυλλάδια που δόθηκαν στο παιδί σας, μπορείτε να κάνετε μία σύντομη συζήτηση και σχετικά με αυτά.
4) Έργο – Ενέργεια: Αν και οι μαθηματικές σχέσεις και τα προβλήματα που οι μαθητές μελετούν στη Β’ Γυμνασίου είναι αρκετά υψηλότερου επιπέδου από τη θεωρία που έμαθαν στο Δημοτικό, μπορείτε να κάνετε μία εισαγωγική συζήτηση με βάση την ενότητα 3 της Ε’ Δημοτικού, και την ενότητα 1 της ΣΤ’ Δημοτικού. Δώστε έμφαση στις μορφές που παίρνει η ενέργεια, στους τρόπους με τους οποίους την βρίσκουμε αποθηκευμένη, και στη μονάδα μέτρησης της.
5) Θερμότητα: Πρόκειται για εμβάθυνση σε έννοιες που διδάχτηκαν τόσο κατά την Α’ Γυμνασίου, όσο και κατά τις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Μελετήστε λοιπόν τα φύλλα εργασίας 4 έως 9 (εφόσον διδάχτηκαν). Σε περίπτωση που δεν διδάχτηκαν, μπορείτε να ακολουθήσετε τις οδηγίες που υπάρχουν στο αντίστοιχο άρθρο για την Α’ Γυμνασίου.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Ένας μαθητής που θέλει να ξεκινήσει τη Φυσική της Β’ Γυμνασίου σωστά προετοιμασμένος, δεν έχει παρά να ακολουθήσει τα 5 παραπάνω βήματα με τη βοήθεια σας.