Η μέθοδος του Φραγκλίνου για σίγουρο 20

Σας έχει τύχει ποτέ; Να απαντά το παιδί σας σωστά στα διαγωνίσματα, αλλά να χάνει μονάδες επειδή οι απαντήσεις του δεν ήταν πλήρεις;

Στη Φυσική, τα Μαθηματικά και τη Χημεία, δεν αρκεί να κάνουν οι μαθητές απλά σωστούς υπολογισμούς. Πρέπει να μπορούν να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα τους και σωστά, με τον κατάλληλο τρόπο, και να εξηγούν πώς προέκυψαν.

Αυτή λοιπόν είναι μία συχνή παγίδα, αλλά υπάρχει μία μέθοδος που χρησιμοποιώ και εγώ με τους μαθητές μου για να την αποφεύγουν. Ο αρχηγέτης αυτής της τεχνικής ήταν ο Βενιαμίν Φραγκλίνος.

Ο Φραγκλίνος δεν ήταν εξ’ αρχής ικανός συγγραφέας. Ενώ τελικά έγινε μια ιστορική φιγούρα στον χώρο των Θετικών Επιστημών, αρχικά δυσκολευόταν ιδιαίτερα να αποδώσει τις ιδέες του στο γραπτό λόγο.

Επινόησε λοιπόν μια πανέξυπνη μέθοδο για να βελτιωθεί. Τι έκανε; Άρχισε να μελετά καθημερινά πετυχημένα άρθρα και να προσπαθεί να τα ξαναγράψει μόνος του.

Επέλεγε κάποιο άρθρο που τον είχε εντυπωσιάσει, και σημείωνε με δικά του συνοπτικά λόγια τις ιδέες του κειμένου. Ύστερα από μερικές μέρες, προσπαθούσε να ξαναγράψει όλο το άρθρο, έχοντας τις σημειώσεις του σαν οδηγό.

Συγκρίνοντας λοιπόν το αρχικό άρθρο με τη δική του εκδοχή, εντόπιζε αλλαγές που μπορούσε να κάνει στον λόγο του ώστε να γίνει πιο κομψός και αποτελεσματικός. Κρατούσε όσα μάθαινε, και στη συνέχεια ξαναπροσπαθούσε.

Σίγουρα αντιλαμβάνεστε πώς μία τέτοια μέθοδος τον βοήθησε να γίνει συγγραφέας παγκοσμίου επιπέδου. Μπορείτε όμως να φανταστείτε πώς θα βοηθούσε και έναν μαθητή;

 Τόσο τα σχολικά βιβλία όσο και τα βοηθήματα έχουν χρήσιμες λυμένες ασκήσεις. Είναι πολύ σημαντικός όμως ο τρόπος που παρουσιάζουν τις λύσεις τους. Ο μαθητής θα πρέπει πάντα στο τέλος της άσκησης να συγκρίνει την δική του λύση με αυτή του βιβλίου. Πέρα όμως από το αποτέλεσμα, θα πρέπει να αναζητά και εκείνες τις λεπτομέρειες που κάνουν την απάντηση του ολοκληρωμένη, και πιθανό να του έχουν ξεφύγει.

Για παράδειγμα:

  • Έχει εξηγήσει το σκεπτικό της μεθόδου που ακολούθησε;

  • Έχει παρουσιάσει το πρόβλημα με σχήματα ή/και διαγράμματα; (Ακόμα και αν δεν το ζητά η εκφώνηση)

  • Έχει δοκιμάσει να ερμηνεύσει το αποτέλεσμα από φυσική ή μαθηματική πλευρά; Πώς εξηγείται αυτό που προέκυψε;

 

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ

Για να βοηθήσετε το παιδί σας να απαντά με άριστο τρόπο στις ερωτήσεις και ασκήσεις του καθηγητή, εξηγήστε του την παραπάνω τεχνική. Βοηθήστε τον να προσέχει και τις λεπτομέρειες πέρα από τις πράξεις.

Επιπλέον, αν βοηθάτε εσείς το παιδί σας με αυτά τα μαθήματα, προσέξτε και το εξής:

Πολλοί γονείς συνηθίζουν να κρατούν τις μισές απαντήσεις του παιδιού τους και να τις “στρογγυλοποιούν” προς το σωστό. Για να το αποφύγετε αυτό, επιμείνετε στην ερώτηση μέχρι να σας δώσει μία ολοκληρωμένη απάντηση.

Μερικές χρήσιμες φράσεις είναι:

  • “Μπορείς να μου το εξηγήσεις περισσότερο;”

  • “Σωστά, αλλά κάτι λείπει από την απάντησή σου”

  • “Πρόσεξε το λεξιλόγιο που χρησιμοποιείς. Πώς θα το έλεγε ένας Φυσικός / Χημικός / Μαθηματικός;”

Όπως βλέπετε, το μόνο που χρειάζεται είναι προσοχή και απλός, ξεκάθαρος λόγος. Να καταλάβει ο μαθητής ότι το αποτέλεσμα είναι σχεδόν ικανοποιητικό αλλά λείπουν κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες.

 

ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ

Χρησιμοποίησε την παραπάνω τεχνική ώστε να συγκρίνεις τις απαντήσεις σου με αυτές του βιβλίου. Πέρα από το αποτέλεσμα που βρήκες, ποιες ακόμα λεπτομέρειες σου λείπουν;

Ξεκίνα να βελτιώνεις τον τρόπο που απαντάς σε ασκήσεις και ερωτήσεις, και σύντομα θα δεις διαφορά στις επιδόσεις σου.

Previous
Previous

Αναβλητικότητα: Πώς υπονομεύει το διάβασμα;

Next
Next

Πώς να κάνει το παιδί σας σωστά διαλείμματα