5 Συμβουλές για καλύτερη απομνημόνευση
Ποια είναι η σημαντικότερη αλήθεια για την αποστήθιση;
Όταν οι μαθητές θέλουν να απομνημονεύσουν πληροφορίες, η ανάγνωση δεν αρκεί. Όσες φορές και αν την επαναλάβουν!
Αντίθετα, είναι ένας απίστευτα ασύμφορος τρόπος διαβάσματος. Παρόλο που είναι ο πιο συνηθισμένος, έχει τα εξής τέσσερα βασικά μειονεκτήματα:
Δεν οδηγεί σε καλή απομνημόνευση. Όπως έχω ξαναπεί, η μάθηση είναι δυνατότερη όταν χρειάζεται κόπο, ενώ η απλή ανάγνωση είναι η πιο “εύκολη” επιλογή.
Τρώει πολύ χρόνο. Για να μπορεί ο μαθητής να θυμάται τις πληροφορίες με απλή ανάγνωση, χρειάζεται ώρες ενώ θα μπορούσε να το έκανε σε λεπτά.
Δημιουργεί ψευδαισθήσεις: Οι φράσεις και εικόνες του βιβλίου αρχίζουν να φαίνονται οικείες, και έτσι ο μαθητής μπερδεύεται νομίζοντας ότι τις θυμάται.
Είναι τελείως βαρετός. Απαιτεί τεράστια προσπάθεια από το μαθητή για να παραμείνει συγκεντρωμένος, κάτι που τελικά τον κουράζει πολύ γρήγορα.
Δυστυχώς οι περισσότεροι μαθητές δεν μπορούν να το καταλάβουν. Επιμένουν να διαβάζουν την ίδια σελίδα ξανά και ξανά, και να “παπαγαλίζουν” το κείμενο. Αν και υπάρχουν περιπτώσεις όπου χρειάζεται αποστήθιση, στην Φυσική και στα Μαθηματικά γενικά πρέπει να θυμόμαστε τύπους, μεθοδολογίες και αποδείξεις. Κανένα από αυτά τα τρία όμως δεν γίνεται με “παπαγαλία”.
Ποια είναι λοιπόν μια καλύτερη μέθοδος απομνημόνευσης; Η απάντηση είναι απλή, αν και ίσως τρομακτική για ένα μαθητή: το “Διαγώνισμα”.
Μια σειρά από πρόσφατες έρευνες απέδειξε ότι τα μικρά τεστ, εφόσον γίνονται χωρίς άγχος και πίεση, είναι πολύ χρήσιμα για τη σωστή απομνημόνευση, αφού έχουν δύο μεγάλα πλεονεκτήματα:
Δείχνουν ξεκάθαρα τις αδυναμίες και τα κενά του μαθητή.
Αναγκάζουν τη μνήμη του να δυναμώνει.
Χρειάζεται ο μαθητής να φτιάξει ολόκληρο διαγώνισμα για κάθε έννοια ή μέθοδο που πρέπει να θυμάται; Όχι. Αυτό που μπορείτε όμως να κάνετε παρέα είναι να βρείτε δημιουργικούς τρόπους να “τεστάρει” τον εαυτό του και να δυναμώνει τη μνήμη του, αντί να διαβάζει την ίδια σελίδα ξανά και ξανά.
ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Δείξτε αυτή την μέθοδο στο παιδί σας. Αν και αρχικά μπορεί να του φανεί πιο κουραστική από την απλή ανάγνωση, εξηγήστε του ότι έτσι θα κερδίσει περισσότερο χρόνο και θα είναι πιο έτοιμος όταν θα έρθει η ώρα της εξέτασης.
Επιπλέον, δείτε παρακάτω για πιο συγκεκριμένες ιδέες.
ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ
Ακολούθησε τα παρακάτω βήματα, για να βελτιώσεις το πώς μελετάς και για να δυναμώσεις την μνήμη σου στη Φυσική και τα Μαθηματικά.
Μάζεψε τις βασικές έννοιες της ενότητας που μελετάς. Πιθανό να υπάρχουν συγκεντρωμένες και στην αρχή ή το τέλος του κεφαλαίου. Μπορείς να δώσεις ορισμούς για κάθε μία; Μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις σε προτάσεις;
Δημιούργησε δικές σου ερωτήσεις που να καλύπτουν αυτά που χρειάζεται να θυμάσαι. Μπορείς να τις απαντήσεις;
Εντόπισε τις βασικές μεθόδους που ακολουθεί το βιβλίο ή ο καθηγητής σου για τους διάφορους τύπους ασκήσεων. Μπορείς να τις εξηγήσεις;
Συγκέντρωσε όλους τους τύπους και τις εξισώσεις που χρειάζεσαι για την επίλυση των ασκήσεων, και φτιάξε μια λίστα. Μπορείς να την συμπληρώσεις χωρίς να κοιτάζεις τις απαντήσεις;
Σε γενικές γραμμές, προτίμησε ασκήσεις και ερωτήσεις “ανοικτού τύπου”. Μαθαίνεις καλύτερα όταν πρέπει να σκεφτείς εσύ την απάντηση παρά όταν απλά πρέπει να διαλέξεις τη σωστή.
Αν θέλεις να οργανώσεις τα παραπάνω ώστε να κάνεις καλύτερες επαναλήψεις, μπορείς να δημιουργήσεις λίστες με βασικές ερωτήσεις – ασκήσεις. Έτσι, θα παρακολουθείς καλύτερα την πρόοδό σου, και θα έχεις πλήρη έλεγχο όλων όσων πρέπει να θυμάσαι.
Θέλετε να μάθετε περισσότερα; Σας προτείνω το βιβλίο Make It Stick των Peter C. Brown, Henry L. Roediger III και Mark A. McDaniel.