Η τέχνη των σωστών σημειώσεων

Πώς παρακολουθεί το παιδί σας το μάθημα στο σχολείο;

Τι σημειώνει όταν ο καθηγητής λύνει ασκήσεις Φυσικής και Μαθηματικών στον πίνακα;

Μία από τις πιο χρήσιμες ικανότητες που πρέπει να χτίσει ένας μαθητής είναι το να κρατά καλές σημειώσεις. Δυστυχώς οι περισσότεροι μαθητές χαραμίζουν τις ώρες που βρίσκονται στην τάξη χαζεύοντας ή … αγναντεύοντας το υπερπέραν.

Το πρόβλημα σε αυτό είναι ότι στο τέλος της ημέρας αφιερώνουν πολύ περισσότερο χρόνο στο να διαβάζουν κομμάτια της ύλης που έχει ήδη εξηγήσει ο καθηγητής κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό; Ναι, με συγκεκριμένες τεχνικές, οι οποίες έχουν βοηθήσει και τους δικούς μου μαθητές να παρακολουθούν πιο στοχευμένα, και να κερδίζουν χρόνο από το διάβασμα τους στο σπίτι.

Καταρχήν, το σημαντικότερο που μπορεί να κάνει το παιδί σας είναι να αρχίσει να προσέχει συνειδητά στο μάθημα. Όχι όμως επειδή “πρέπει” ή επειδή αυτό θέλετε εσείς, αλλά επειδή πραγματικά αντιλαμβάνεται το τι θα κερδίσει:

  1. Θα χρειάζεται πολύ λιγότερο χρόνο για να διαβάζει στο σπίτι αφού θα καταλαβαίνει περισσότερα στην τάξη

  2. Θα εντοπίζει τις ασκήσεις και μεθοδολογίες που προτιμά ο καθηγητής του, ώστε να προετοιμάζεται καλύτερα για τα διαγωνίσματα

Εφόσον λοιπόν ξεκινήσει να παρακολουθεί συγκεντρωμένα το μάθημα, τι μπορεί να κάνει ώστε να είναι οι σημειώσεις του πιο αποδοτικές;

1) Στην αρχή του μαθήματος, πέρα από την ημερομηνία, πρέπει να σημειώνει σε μορφή επικεφαλίδας τι είναι αυτό που κάνουν. Μπορεί να αναφέρεται σε κάποια ενότητα ή κεφάλαιο του βιβλίου, ή σε κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι της ύλης. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσει τόσο στο μυαλό του όσο και στις σημειώσεις του το αντικείμενο του μαθήματος.

2) Επιπλέον, μαθήματα όπως η Φυσική και τα Μαθηματικά πάντα καταλήγουν στο ίδιο: τις ασκήσεις. Ο στόχος λοιπόν του μαθητή πρέπει να είναι το να σημειώνει όσο πιο πιστά γίνεται τα παραδείγματα που λύνει στον πίνακα ο καθηγητής, ώστε να μπορεί να τα ξαναδεί στο σπίτι και όταν κάνει επανάληψη για τις εξετάσεις.

3) Επειδή ο χρόνος είναι περιορισμένος, και το μάθημα συχνά “τρέχει”, θα πρέπει αναγκαστικά να σημειώνει με σειρά προτεραιότητας: πρώτα τις εκφωνήσεις και τα αποτελέσματα, μετά την “παγίδα” που μπορεί να κρύβει η κάθε άσκηση, και τέλος τα βήματα για την λύση (αν προλαβαίνει).

 4) Αν συζητηθεί στην τάξη κάποιο σημαντικό σημείο ή “παγίδα” της θεωρίας πρέπει να τα καταγράψει και αυτά στις σημειώσεις του! Συχνά τέτοιες λεπτομέρειες εμφανίζονται σαν μικρά ερωτήματα στα τελικά διαγωνίσματα.

5) Να θυμάται πάντα ότι οι σημειώσεις που φτιάχνει είναι για δική του χρήση, όχι για να τις δώσει σε κάποιον άλλο. Μπορεί λοιπόν να φτιάξει δικά του σύμβολα ή συντομογραφίες ώστε να γράφει γρήγορα στο μάθημα και να τα μελετά πιο αναλυτικά στο σπίτι. Το τετράδιο θα πρέπει πάντα να φαίνεται καλογραμμένο και τακτοποιημένο, αλλά δεν χρειάζεται να γράφει τα πάντα αναλυτικά.

 

ΤΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ

Μοιραστείτε αυτές τις συμβουλές με το παιδί σας. Επιπλέον, εξηγήστε του πως είναι σημαντικότερο να σημειώνει το γιατί ακολουθούμε συγκεκριμένα βήματα για να βρούμε τη λύση μίας άσκησης, παρά να χάνεται άσκοπα στις λεπτομέρειες του πώς τα εφαρμόζουμε.

Σύντομα οι σημειώσεις που κρατά θα αρχίσουν να βελτιώνονται, και το διάβασμα στο σπίτι θα γίνει πιο αποτελεσματικό.

 

ΑΝ ΕΙΣΑΙ ΜΑΘΗΤΗΣ

Χρησιμοποίησε τις παραπάνω συμβουλές ώστε να κρατάς καλύτερες σημειώσεις στο μάθημα. Θα δεις ότι τελικά θα γλιτώνεις πολύ χρόνο στο σπίτι αν δουλεύεις μεθοδικά στην τάξη.

Previous
Previous

Βαριέται να διαβάσει; Υπάρχει λύση

Next
Next

Αναβλητικότητα: Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί;